Een goed contract is goud waard

Een goed contract is goud waard - H.O.P. CONSULTING preventief juridisch advies

Een goed contract is goud waard

Neem jij jezelf, jouw onderneming en/of het bedrijf waar je werkt serieus? Lees dan vooral verder. Neem je echter genoegen met een plakbandkantoor, surf dan maar lekker door. Dan is dit artikel niet aan jou besteed.

Natuurlijk is een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst. Natuurlijk kun je allerlei (modellen van) contracten en algemene voorwaarden zo van internet plukken. Gratis en voor niks. Maar wat heb je er uiteindelijk aan? Als puntje bij paaltje komt: Niets.

Mondelinge overeenkomst

Een mondelinge overeenkomst is leuk zolang het mooi weer is. Jij en je contractspartner genieten samen volop van het zonnetje, gezelligheid alom. Zodra het weer omslaat, beginnen echter de problemen. Die aardige man of vrouw, die goede bekende die zei dat jullie elkaar toch konden vertrouwen, blijkt opeens ook een andere, meer duistere kant te hebben. Een al te vrije interpretatie van de afspraken, ten koste van jou gericht op zijn eigenbelang of een spontaan gevalletje geheugenverlies. Ik heb het allemaal al zo vaak voorbij zien komen. En probeer dan maar eens de inhoud van die mondelinge overeenkomst te bewijzen…

Het ‘betere’ knip-en-plakwerk

Knippen-en-plakken. Copy-paste. Even surfen op internet en binnen de kortste keren heb je je eigen overeenkomst of algemene voorwaarden in elkaar gedraaid. Superhandig toch? Gelijk weer een paar honderd Euro uitgespaard door niet naar die dure jurist te stappen! En het ziet er nog best professioneel uit ook, denk je dan. Een paar dure vaktermen erin, ook al weet je niet exact wat die eigenlijk betekenen. En hé, dat andere bekende bedrijf gebruikt dit contract toch ook? Dan zal het vast goed zijn.

Maar is jouw onderneming dan een kopie van dat grote, bekende bedrijf? Zit jij in exact dezelfde situatie als dat bedrijf toen het deze specifieke overeenkomst aanging? Die kans bestaat natuurlijk, maar zal niet heel groot zijn. Het is een stuk reëler om te beseffen dat jouw bedrijf uniek is en dat iedere situatie anders is. Je hebt immers je eigen werkwijze, je eigen waarden en je eigen ideeën van wat goed voor jouw onderneming is. Daarnaast zal de inhoud en omvang van een contract variëren naar gelang (de complexiteit van) het onderwerp, het voor jouw onderneming aanwezige (financiële) belang of risico en (de relatie tot) jouw contractspartner. Allemaal zaken dus die per contract verschillen, laat staan per onderneming.

Goed contract nodig

“Maar ik doe dit al jaren zo en het gaat eigenlijk nooit mis.” Hartstikke fijn, gefeliciteerd ook. En inderdaad, het gaat goed zolang het goed gaat. Maar wat als het misgaat? Wat als jouw contractspartner zijn verplichtingen niet nakomt, wat als jouw contractspartner niet betaalt, wat als het voortbestaan van jouw onderneming op het spel staat? Dan kom je er niet met uitsluitend een mondelinge overeenkomst of wat eenvoudig zelf gefabriceerd knip-en-plakwerk. Dan heb je een goed contract nodig, dat recht doet aan jouw situatie.

Een goed contract regelt namelijk niet alleen de leuke dingen – Hoeveel geld gaan we verdienen en gaan we dat verdelen? – maar juist ook de minder leuke zaken. Wie is waartoe verplicht, wat doen we als het niet lukt, hoe dekken we bepaalde risico’s af, wanneer en op welke voorwaarden kunnen we op fatsoenlijke wijze uit elkaar gaan als dat nodig is? Dát zijn de vragen waar het om gaat. En hoewel de vragen in veel gevallen dezelfde zullen zijn, zullen de antwoorden in vrijwel iedere situatie anders zijn. Maatwerk dus.

Serieuze onderneming of plakbandkantoor?

De gerealiseerde besparing door het niet inschakelen van die jurist, verdwijnt al snel als sneeuw voor de zon wanneer je voor tienduizenden Euro’s het schip in gaat. Zo heeft menig onderneming een wel erg dure les moeten betalen, tot faillissement aan toe. Als jij jezelf, jouw onderneming en/of het bedrijf waar je werkt serieus neemt, zorg je dat het jou niet overkomt. En onthoud:

“Een goed contract is goud waard, maar dat betekent niet dat je je er blauw aan hoeft te betalen.”

 

Share Button

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *